
Du minns säkert då du tog ditt körkort, bara för att du kunde teorin så innebar det inte med automatik att du kunde köra bil. Att teoretiskt lära in en samtalsmetod är viktigt men det betyder inte att vi kan. I detta upplägg får du hjälp att implementera samtalsteorier i praktisk vårdrådgivning. En coaching i att lyckas med just dina samtal.
Coachande samtalshandledning
Enskild coaching innebär att varje sjuksköterska tillsammans med mig lyssnar igenom ett till två skarpa rådgivningssamtal.
Vi reflekterar vi över samtalet utifrån följande; Vad blev bra, mindre bra, vilka samtalsverktyg var aktuella. Kunde du gjort på något annat sätt? mm. Vi arbetar utifrån en strukturerad och enkel samtalsmetod ( LUR) sjuksköterskan får en folder att behålla som ett teoretiskt ”komihåg”. Vi avslutar coachingen med en personlig plan för fortsatt utveckling. Enskild samtalshandledning är en aktiv timma/sjuksköterska
Innehåll:
- Konsten att höra det som sägs och det som inte sägs
- Att ställa frågor som ger de svar du behöver för att göra en bra bedömning.
- Att kunna hanterar svåra situationer och missnöjen.
- Att nå samklang – när du vet att jag vet att du vet i rådgivningen.
- Att hitta sin personliga samtalsstil.